(((((الصخرة الفلسطينية)))))
______________________
يا صخرتى تفتتى كى تقذفى الجنود
وافرحى لانك تسيـــرى للخلــــود
وصيرى كالشظايا لتعبرى الحدود
وخضى ايادى صغارك الاسود
وطمئنى الثكالى بنصركى القريب
وبلسمى جروحا قد فاتها الحبيب
ياصخرتى تفتتى كى تقذفى الجنود
وهدمى وحطمى من صادقوا
الجحود
وزلزلى لاترحمى من يكرهوا الوجود
من يشربوا الدماء ويلعقوا الجدار
من دنسوا التراب وروعوا الصغار
من يعشقوا الخراب ويعشقوا الدمار
يا ضخرتى تفتتى كى تقذفىالجنود
تفتتى وطيرى وقولى من يسود
تشكلى ولينى وذوبى السدود
ولملمى الامانى لطفلكى البرئ
وصارعى الرياح بصوتكى الجرئ
يا ضخرتى يا صرختى لاترحمى
المسيئ
يا ضخرتى تفتتى كى تقذفى الجنود
وخبرى من بداخل القبور واللحود
ورددى صداكى للعيان والشهود
شهيدكى ينادى بصوته الضعيف
دماءناتناثرت كأوراق الخريف
فنقبوا علينا فى لحدنا المخيف
ارواحنا تشتت ككومة الرمال
قلوبنا تعانقت تشتاق للوصال
بطلقة مجنونة تهادت الرجال
ضحية تحية لاخر النضال
فى لمحة تمثلت امامنا الجنان
فنحن لن نموت سنحى فى امان
يا صخرتى تفتتى كى تقذفى
الطاغوت
وافرحى وغنى فالحق لن يموت
واطلقى السهام وطلقى السكوت
--------------------------------- محمودعمار الزلبانى

ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق